Metabolism, hrana vie si enzime

ada72-sfgh

Metabolism, hrana vie si enzime

 

Doctorul elvetian Paul Kutschoff, a fost primul care a demonstrat, in anul 1930, ca organismul uman are nevoie de MINIMUM 50% hrana vie intr-o zi,pentru ca sa functioneze optim.

Pe de alta parte insa, daca mai mult 50% din alimente dintr-o zi NU sunt vii(crude), sistemul imunitar  trateaza surplusul de alimente ca pe niste corpuri straine, astfel ca sistemul imunitar lupta cu surplusul de “hrana moarta” ca si cum ar lupta cu un corp strain care ti-a invadat organismul.

Ce este hrana vie?

Hrana vie = mancare care contine ENZIME.

TOATE organismele vii contin enzime. Unde nu exista enzime, nu exista viata.

Enzimele se distrug in totalitate cand un aliment este gatit termic(fiert,prajit,copt etc), motiv pentru care mancarea gatita este de fapt mancare moarta – indiferent ca vorbim de alimente vegetale sau animale.

Fiziologic vorbind, enzimele sunt niste proteine active care pun in miscare toate procesele biochimice care au loc intr-un organism viu –  fie el om, animal sau bacterie.

Toate procesele din organism, inclusiv cele care ne ajută să vedem, să gândim, sa digeram hrana, să respirăm, se produc în cazul unei persoane sănătoase la viteze impresionante, iar acest lucru se datorează enzimelor.

Mai sunt numite “catalizatorii vietii”, dar mai bine spus, ele sunt insăsi viata.

Noi oamenii avem 2 categorii de enzime: Enzime metabolice si  enzime digestive.

 

 Enzimele metabolice

Sunt enzimele din interiorul celulelor.

Sunt numite si “scanteia vietii” deoarece niciuna din miliardele de celule n-ar functiona fara ele.

Fiecare celula din corpul tau este o adevarata centrala atomica in care se petrec cateva zeci de mii de reactii pe secunda.

Partea proasta este ca…

Cu cat inaintezi in varsta numarul enzimelor scade,

iar enzimele metabolice NU POT FI SUPLIMENTATE cu enzime din exterior: nici cu alimente nici cu suplimente.

TOTUSI un stil de viata sanatos(dieta, exercitii, obiceiuri sanatoase) prelungeste viata enzimelor si mentine echilibrul enzimatic pana la o varsta inaintata.

Enzimele metabolice au nevoie de vitamine si minerale, in special de zinc si magneziu, pentru a functiona optim, de aceea, pentru a mentine un echilibru enzimatic in organism, este foarte important sa NU existe carente de vitamine si minerale in organism.

De asemenea ar fi foarte bine sa renunti la obiceiurile nesanatoase de tipul: alcool, fumat, sedentarism, alimente procesate…lucruri care sunt otrava curata pentru toate tipurile de enzime.

Enzimele digestive

Enzimele digestive sunt elementele-cheie in:

* Digerarea alimentelor

* Absorbtia nutrientilor din alimente

* Eliminarea reziduurilor nefolositoare din organism

Majoritatea enzimelor digestive sunt secretate de pancreas, dar si  ficatulvezica biliarăintestinul subţirestomacul şi colonul sunt organe care au la baza functionarii lor enzimele.

Principalele categorii de enzime digestive sunt:

* Amilazele – care descompun carbohidratii complecsi in zaharuri simple.

* Proteazele – care sunt responsabile pentru descompunerea proteinelor

* Lipazele – care descompun grasimile.

Dupa cum vezi, pentru fiecare tip de aliment exista o anumita enzima care sa-l descompuna pana la stadiul in care sa poate fi absorbit de catre organism.

Asadar nu putem vorbi de digestie in absenta enzimelor.

Desi sunt atat de importante pentru organismul uman, ele nu tin pentru totdeauna .

“Enzimele se consuma

Odata cu inaintarea in varsta enzimele digestive se imputineaza.

Nu numai ca se imputineaza, dar le si scade eficienta – cu fiecare an cu care inaintezi in varsta.

Studiile arata ca un om de 70 de ani are de 30 de ori mai putine enzime digestive decat un om de 30 de ani.

De aceea, odata cu imbatranirea digestia devine din ce in ce mai lenta si mai greoaie, astfel ca organismului ii va fi din ce in ce mai greu sa absoarba si sa valorifice nutrientii din alimente.

Acest lucru face ca oamenii in varsta sa se confrunte din ce in ce mai des cu probleme ale aparatului digestiv(balonari, indigestii, ulceratii etc) – si de aici cu multe alte afectiuni( din moment ce toate organele noastre sunt interconectate si interdependente).

Partea buna despre enzimele digestive este ca:

POT FI SUPLIMENTATE CU ENZIME DIN ALIMENTELE CRUDE

Alimentele CRUDE contin ENZIME ALIMENTARE care suplimenteaza enzimele digestive, si in acelasi timp le usureaza munca.

De exemplu: cand mananci un mar, el se digera aproape singur, deoarece are in el o parte din enzimele necesare pentru digestia lui, astfel ca  organismul tau va face o economie de enzime. Mai multe decat atat, corpul tau va digera COMPLET acel aliment, deoarece enzimele din alimentele vii conlucreaza excelent cu enzimele din organismul tau, pentru a digera acel mar.

Pe de alta parte, daca mananci o mancare gatita termic(fie carne sau legume), iti vei forta corpul sa epuizeze o cantitate foarte mare de enzime pentru a reusi sa digere  hrana.

De asemenea corpului ii este mult mai greu sa digere COMPLET alimentele moarte, si dupa cum probabil stii, un aliment incomplet digerat poate face mari pagube in intestine(in prima faza) – si apoi in tot organismul, de aceea trebuie sa tii cont si de cum combini alimentele .

Asa cum am mai spus, enzimele devin din ce in ce mai putine odata cu inaintarea in varsta, si de aceea ar fi foarte bine(pentru tine) sa ai grija de ele.

Cu cat consumi mai multe alimente crude(vii), cu atat mai mult iti vei pastra echilibrul enzimatic, si cu cat mai multa mancare gatita vei consuma cu atat mai repede vei ajunge la dezechilibru enzimatic.

Probabil cunosti oameni care, de la o varsta oarecare, au devenit alergici la diferite alimente, avand intolerante alimentare.

Intoleranta la lapteintoleranta la gluten sau orice alta intoleranta – arata  faptul ca organismul tau nu mai produce enzimele necesare pentru a descompune si digera acel aliment.

Cand un aliment nu este digerat, el devine toxic pentru organism, deoarece intra in putrefactie in intestinul gros si duce in prima faza la reactii alergice, dupa care la boli cronice.

Mai mult decat atat,  atunci cand peste 50% din mancarea dintr-o zi NU ESTE CRUDA(ci gatita), creste foarte mult cantitatea de leucocite din organism , ceea ce arata ca sistemul imunitar se comporta ca si cum organismul ar fi invadat de un corp strain.

Asadar este esential pentru un organism sanatos sa-si pastreze echilibrul enzimatic pentru a nu se imbolnavi.

In ce alimente se gasesc enzimele ?

In TOATE alimente vii.

  1. In fructelesi legumele crude. Cu cat sunt mai proaspete cu atat continutul lor de enzime este mai mare.

De exemplu: un mar care tocmai l-ai cules din pom, are mai multe enzime fata de unul pe care l-ai cules ieri sau alaltaieri.

De aceea este bine sa alegi merele din gradina sau cele din piata, decat cele din supermarket – aduse de la mii de km departare.

 

  1. In laptele proaspat– nefiert, nepasteurizat  aptele este un aliment minunat pentru sanatate, atat timp cat contine ENZIME.

Laptele “crud” (nefiert/nepasteurizat) contine o peste 60 de tipuri de enzime (asadar este un aliment cu adevarat viu VIU).

Aceaste enzime fac din lapte un aliment sanatos si vindecator, motiv pentru care este considerat de catre unii terapeuti o arma puternica in lupta cu bolile.

Asadar nu laptele in sine, ci enzimele pe care le contine sunt cu adavarat importante pentru sanatate.

Pe de alta parte, despre laptele pasteurizat (de pe rafuturile magazinelor)  nu se poate spune acelasi lucru.

In primul rand laptele pasteurizat este un aliment mort, doarece au murit TOATE enzimele din el.

 

Lactatele fermentate(iaurtul)

Iaurtul este de fapt un lapte care a fermentat sub actiunea anumitor culturi de bacterii( benefice pentru sanatea omului) – se mai numesc PROBIOTICE ( “pro”= pentru, “bios”=viata  – opusul antibioticelor) .

Acele bacterii se dezvolta de la sine in laptele viu, care contine enzime. Un lapte preparat termic(fara enzime) se transforma in iaurt DOAR daca i se adauga acele bacterii (Lactobacillus bulgaricus si Streptococus termophilus) – adica i se adauga o lingura de iaurt. Dupa cum vezi, bacteriile probiotice pot transforma laptele “mort”(fara enzime) in  iaurt viu(cu enzime).

Beneficiile iaurtului sunt nepretuite:

In primul rand bacteriile probiotice stau la baza florei intestinale – care este pilonul de baza la imunitatii. Consumand lacteate fermentate iti suplimentezi bacteriile benefice din flora intestinala, iar astfel iti intaresti sistemul imunitar. Asadar pentru un sistem imunitare de fier, iaurtul e un aliment obligatoriu.

 Este cel mai bun medicament dupa un tratament cu antibiotice( antibioticele fac praf flora intestinala, asadar si imunitatea).

Iaurt viu versus Iaurt mort

Majoritatea iaurturilor cumparate din magazin NU SUNT IAURTURI – arata ca iaurtul, pe eticheta lor scrie “iaurt” insa NU au in ele nici urma de enzime si probiotice.

Cum sa alegi iaurtul cel mai sanatos?

Ai 2 variante: Sa cumperi de la magazin sau sa-ti faci propriul iaurt acasa(cea mai buna alegere).

A. Iaurtul din magazin

Cand cumperi iaurt de la magazin trebui sa tii cont de urmatoarele aspecte:

Sa aiba termen de valabilitate de MAXIMUM 1 LUNA.

Sa aiba culturile bacterii scrise pe eticheta

Principalele culturi sunt Lactobacillus bulgaricus si Streptococus termophilus, insa cuvantul magic este ACTIVE.

 Sa nu fie inducit ( iaurt de fructe)

Iaurtul cu zahar adaugat nu este un aliment benefic pentru sanatate.

 3. In cerealele si semintele germinate.

 

In cerealele si seminte inmuiate

Cerealele inegrale pe care le consumi al micul dejun ascund in ele o multime de enzime, foarte benefice pentru organismul uman, dar care sunt INACTIVE. <vorbesc aici de cereale integrale, nu de prostiile alea de toate formele, cu o mie de arome si cu desene animate pe cutie care-si zic “cereale”.Acelea sunt “cereale” doar cu numele, deoarece sunt nesanatoase: prin continutul mare de zahar rafinat si adaosul de arome atrificiale. Nu mai zic de toate procesele prin care trec pana ajung la forma finala(de stelute, pernite sau mai stiu eu ce).>

Asadar, sper ca ai inteles ca aici vorbim despre cerealele integrale, si in niciun caz despre cele procesate si indulcite. Cele procesate nu mai au in ele nici urma viata(de enzime

 4. Multe alte alimente vii: oua crudemiere de albine

  5.  In suplimente nutritivecu enzime.

Pastilele cu ENZIME pot fi foarte folositoare, mai ales iarna cand alimentele vii sunt mai greu de gasit.

INSA in anotimpurile cand se gasesc alimente bogate in enzime la tot pasul, mi se pare absurd sa dai banii pe sumplimente cu enzime. Mai mult decat atat, niciun fel pastile su sumplimente nutritive( fie el cu minerale, vitamine sau enzime) n-o sa egaleze niciodata valoarea nutrientilor luati din alimentele crude. Adica, ceea ce face omul n-o sa egealeze niciodata ceea ce a facut Dumnezeu.

De asemenea, toate alimetele crude au o biodisponibilitate mult mai mare decat cele prelucrate termic.

Asadar, pastilele cu enzime pot fi o solutie pentru a suplimenta enzimatiele digestive, insa ele n-o sa egaleze niciodata enzimele care se gasesc in fructe si legume( adica enzimele in forma lor naturala).

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s